U GEBRUIKT EEN VEROUDERDE BROWSER

U staat op het punt de website Eureka te bezoeken, een bijzonder samenwerkingsverband van Eindhovens Dagblad, Omroep Brabant en Studio040 rond het thema uitvinden en innoveren in Brabant. U maakt gebruik van een verouderde browser die de website niet ondersteunt.

Werk uw browser bij
Om deze website te kunnen bekijken, werkt u uw browser bij naar Internet Explorer 9 of kiest u voor een alternatieve browser zoals Google Chrome of Mozilla Firefox.

Onze excuses voor het ongemak.
 
2011-2015

BETER FLOSSEN MET MICRODRUPPELS

• 2011De nieuwe bestuursvoorzitter Frans van Houten doet met het Accelerate-programma een nieuwe poging om Philips slanker, sneller en efficiënter te maken en eindelijk weer voor omzetgroei te zorgen.
• 2011Introductie van de AirFloss, een apparaat waarmee door middel van een microdruppeltechnologie tandplak wordt verwijderd.
• 2012De verliesgevende tv-activiteiten worden overgedaan aan het Chinese TPV. Philips-leds verlichten het Empire State Building in New York.
• 2013Demonstratie van het prototype van een TLED-lamp met een record-lichtopbrengst van 200 lumen per watt. De lamp is bedoeld als vervanging van tl-verlichting.
• 2013De verkoop van de resterende activiteiten van consumenten-elektronica - audio, video, multimedia - aan het Japanse Funai Electric mislukt. Het concern noemt zich voortaan Koninklijke Philips. Het aantal werknemers daalt tot onder de 118.000.
• 2014Philips Research viert in 2014 zijn eeuwfeest. Henk van Houten, natuurkundige, broer van topman Frans van Houten en Philips-veteraan met tal van onderzoeksfuncties, staat sinds 2011 aan het roer. Hij blikt vooruit.
• 2014Naar aanleiding van een eeuw Natlab/Research is in wetenschapsmuseum Boerhaave in Leiden tot en met 26 oktober 2014 de geschiedenis van Philips te zien in de expositie '100 Jaar Uitvindingen'.
 
 
 
^ top

PRESENTATIE SONICARE AIRFLOSS OP DENTAL SHOW KEULEN, 2013

De volgende bijdrage is afkomstig van Philips Company Archives

 

PRESENTATIE SONICARE AIRFLOSS OP DENTAL SHOW KEULEN, 2013

De volgende bijdrage is afkomstig van Philips Company Archives

 

^ top
 
 
^ top
 

BIJ RESEARCH DENKEN ZE RUIM 10 JAAR VOORUIT

Hoe ziet de wereld er over twintig jaar uit? En over dertig? Henk van Houten denkt niet aan nóg snellere smartphones, of aan nóg krachtigere supercomputers. Hij ziet een andere weg.
 
 
"We komen uit een periode van vijftig jaar waarin alles steeds sneller ging. Meer bits per seconde. Meer computerkracht. Meer licht per watt. Ik geloof niet dat die trend doorzet. Er komt een eind aan steeds sneller en steeds kleiner. Daar moeten we het straks ook niet van hebben. Daar ligt de echte vernieuwing niet. We beschikken onderhand over onbegrensde rekenkracht, over een overvloed aan data. Het wordt nu de kunst om daar heel slimme en efficiënte dingen mee te doen. Oplossingen te vinden voor huidige en nieuwe problemen."
Philips is een commercieel bedrijf, met werkterreinen waar zakelijke successen behaald kunnen worden, waar ook de mensheid wat aan heeft. Gezondheidszorg is de belangrijkste sector.
"Kanker behandelen we nu met brute kracht. Chemo is vergif. We dienen die toe in de hoop dat de tumor eerder dood is dan de mens. Dat moet anders. Wij moeten toe naar heel precieze therapie. Voor kanker, voor de beheersing van chronische ziekten. Die nieuwe wegen zullen ons de komende twintig jaar bezig houden."

Philips Research weer op de voorgrond
Henk van Houten (57) is sinds 2011 jaar de baas van Philips Research, dat zijn eeuwfeest viert. Hij is natuurkundige, de broer van topman Frans van Houten en Philips-veteraan met tal van onderzoeksfuncties achter zijn naam.
Research staat bij Philips weer op de voorgrond, constateert hij tevreden. Een paar jaar geleden was dat anders.
"Een jaar of zes geleden, onder de vorige raad van bestuur, werd gedacht dat we wel genoeg techniek in huis hadden. Dat techniek wel vanzelf kwam en dat de aandacht meer moest uitgaan naar sales en marketing. Waarom ze zo dachten, ik weet ik niet. Ik nam het wel waar. Nu is het anders. Techniek en innovatie vormen weer de kern van Philips."
Philips Research moet vooruitdenken. "Minimaal tien jaar vooruit. Dat hebben we altijd gedaan. Tien jaar geleden voorzagen we al de grote toekomst van led-verlichting, bijvoorbeeld. Led was nog niet meer dan een indicatielampje in een apparaat. We wisten toen al hoe krachtig het licht zou worden, dat het een halfgeleidertechniek zou worden, dat led energie-efficiënt zou worden en zou uitgroeien tot algemene verlichting. Door vooruit te kijken, hebben we kunnen zorgen voor een pijplijn vol uitvindingen, waaruit we jaarlijks konden leveren."
Het leeuwendeel van het onderzoek is gericht op gezondheidszorg en verlichting. Research is helemaal gestopt met onderzoek naar consumentenelektronica. Huishoudelijke artikelen en verzorgingsproducten staan nog wel op de radar. "Zo werken we bijvoorbeeld aan het miniaturiseren van espresso-apparaten."

'Iedere keer in staat zijn om te veranderen'
Vooruitdenken vergt een houding van voortdurend willen veranderen, zegt Henk van Houten. "Een van de meest opvallende dingen aan Philips, vind ik, is hoe wij iedere keer in staat zijn om te veranderen. Van verlichting, via tv, naar medische apparatuur. Nooit stilstaan, voortdurend nieuwe wegen zoeken, met al onze talenten over de hele wereld. Dat is ook de reden waarom we nog bestaan. Kijk naar de Fortune 500. In die lijst zie je maar een klein aantal bedrijven dat al meer dan twintig jaar bestaat." "Of vernieuwen moeilijk is? Ja. Je moet oppassen dat je niet in een isolement geraakt, maar juist voortdurend de blik naar buiten gericht houdt. Kijken naar wat er gebeurt in de wereld, trends oppikken. En aan de slag gaan." Philips Research krijgt die grote maatschappelijke trends niet aangereikt. "Onze technici ontdekken die zelf. Hier werken geen ingenieurs die door anderen aangereikte problemen oplossen. Ze analyseren voortdurend in multidisciplinaire teams de grote trends en vragen zich af hoe relevant die voor Philips zijn. Hoe we daar met zinvolle innovatie iets aan kunnen doen. Aan de energieproblemen bijvoorbeeld die op ons afkomen. Aan de verwachting dat straks de helft van de wereldbevolking woont in megasteden van meer dan één miljoen mensen met alle problemen vandien. Aan de vergrijzing. Aan de toename van chronische ziekten. Vroeger gingen mensen aan die ziektes dood, nu blijven ze in leven." Philips heeft bijvoorbeeld jaren gewerkt aan beeldvormende apparatuur voor minimaal invasieve operaties. Dankzij sterk verbeterde medische beelden kan een chirurg tegenwoordig via een katheter in de lies van de patiënt een hartklep vervangen. Vroeger moest daarvoor de borstkas geopend worden.

Ieder jaar beurs voor slimme, niet geplande ideeën
Hoe gaat bij Research het onderzoek in zijn werk? De tijd waarin de wetenschapper zich opsloot en ineens Eureka! riep is al lang voorbij. Van Houten: "We werken meer gestructureerd dan vroeger. Maken afspraken over wat we leveren voor de business. Maar er blijft hier altijd ruimte voor ideeën van onderop. Die willen we niet kwijt. Elk jaar houden we een Eureka Beurs, voor slimme, niet geplande ideeën. Elke donderdagochtend houden drie van onze mensen een voordracht, waar iedereen bij is. Dat leidt tot kruisbestuiving. Healthcare voedt Lighting en omgekeerd. Onlangs hebben ze bij Healthcare een kristal ontdekt, dat mooi bruikbaar bleek voor digitale projecten van Lighting. Onderzoekers zoeken zo elkaar op."
"Hoeveel er lukt en hoeveel er mislukt? Moeilijk te zeggen. Want wat is mislukt? We waren bezig met moleculaire diagnostica, maar Philips besloot daar niet verder mee te gaan. Onze spin-off Biocartis werkt er nu aan. Dat betekent dat het onderzoek gelukt is voor de wereld. Daar zijn we trots op, zoals we trots zijn op ASML. Maar over het geheel gesproken: ik denk dat we een hoge mate van succes hebben."

'Eindhoven is ons grootste lab'
Bij al dat naar buiten kijken, naar de wereld die verandert, ziet Philips ook dat andere bedrijven, met hun industriële laboratoria, ook niet stil zitten. Er gebeurt heel wat in de VS en in Azië, ziet ook Henk van Houten.
"Kijk naar Californië. Daar zie je buitengewoon ondernemende innovatieve bedrijven. We kijken goed naar Korea en China. De opkomst van bedrijven daar is zeer indrukwekkend. Ja, Samsung heeft ook een groot industrieel laboratorium. Hun aantal octrooien gaat enorm omhoog. Dat moeten we niet onderschatten."
Als hij vanaf de zevende verdieping op de High Tech Campus naar buiten kijkt, ziet hij Eindhoven liggen. De bakermat van Philips. Van het NatLab, nu Philips Research. ('De naam NatLab gebuiken we niet meer. Dat is nu een bioscoop.')
Philips Research heeft op meer plekken in de wereld laboratoria. Hij glimlacht als de vraag komt of Eindhoven tot in lengte van jaren de hoofdzetel van het Philips-onderzoek blijft.
"Die vraag krijg ik ook van de burgemeester. En van Economische Zaken. Wel, we zijn niet van plan om uit Eindhoven weg te gaan. Eindhoven is ons grootste lab. Onze grootste rijkdom ligt hier. Dat willen we zo houden."
 

^ top
 
 
^ top
 

EXPOSITIE 100 JAAR UITVINDINGEN

Voor een stukje Eindhovense geschiedenis moet je in Leiden zijn. Dat klinkt niet logisch, maar bij wetenschapsmuseum Boerhaave is tot en met 26 oktober 2014 de geschiedenis van Philips te zien in de expositie '100 Jaar Uitvindingen'. De gloeilamp, radio en televisie, en zelfs röntgenapparatuur. Het zijn allemaal apparaten waarvoor uitvindingen van Philips cruciaal zijn geweest. Uitvindingen die zijn gedaan in het Natlab, het Natuurkundig Laboratorium in Eindhoven.
 
 

^ top