U GEBRUIKT EEN VEROUDERDE BROWSER

U staat op het punt de website Eureka te bezoeken, een bijzonder samenwerkingsverband van Eindhovens Dagblad, Omroep Brabant en Studio040 rond het thema uitvinden en innoveren in Brabant. U maakt gebruik van een verouderde browser die de website niet ondersteunt.

Werk uw browser bij
Om deze website te kunnen bekijken, werkt u uw browser bij naar Internet Explorer 9 of kiest u voor een alternatieve browser zoals Google Chrome of Mozilla Firefox.

Onze excuses voor het ongemak.
 
2001-2005

SENSEO: EEN NIEUWE WIJZE VAN KOFFIEZETTEN

• 2001Introductie van het koffiezetsysteem Senseo in samenwerking met Douwe Egberts.
• 2003De High Tech Campus Eindhoven wordt ook voor derden opengesteld. De beslissing markeert twee ontwikkelingen. Philips krimpt en krijgt de campus niet vol met eigen activiteiten. Er is een trend naar open innovatie.
• 2004Ambilight-televisie, die om het toestel lichteffecten creëert die corresponderen met de weergegeven beelden. Ambient intelligence wordt later onder meer toegepast rustgevend licht in ziekenhuizen.
• 2005Frits Philips 100 jaar
 
 
 
^ top

KOFFIELIEFHEBBER GRIJPT NAAST SENSEO - APPARAAT NIET AAN TE SLEPEN

De volgende bijdrage is afkomstig van Philips Company Archives

Speciale design-uitvoering van de Senseo-koffiezetter, naar aanleiding van de verkoop van het vijf miljoenste exemplaar in Nederland, 2007
 
 
"De Senseo Crema? Sorry mevrouw, die is helemaal uitverkocht", vertelt de verkoper van elektronicazaak Megapool in Eindhoven in februari 2001 aan een klant. "Ik heb geen idee wanneer het koffiezetapparaat weer binnenkomt, dat kun je beter aan 'meneer Philips' vragen."

'Meneer Philips' laat bij monde van een woordvoerster desgevraagd weten dat er geen problemen zijn met de levering van het nieuwe koffiezetapparaat, dat kort daarvoor op de markt is gebracht. Toch zeggen ook andere winkeliers dat zij 'nee' moeten verkopen omdat zij door hun voorraad heen zijn.
Het nieuwe koffiesysteem, waarvoor Philips en Douwe Egberts (DE) druk reclame maken, blijkt een doorslaand succes. DE heeft vier jaar gewerkt aan het systeem, dat op termijn de filterkoffie moet vervangen. Philips is er later bij betrokken geraakt. Senseo Crema - een Philips-design waar ook het DE-merk op is afgebeeld - lijkt op een espresso-automaat maar functioneert anders. Opvallend is het gebruik van 'coffee pads', vergelijkbaar met theezakjes maar dan rond en gevuld met gemalen koffiebonen. Amper twee weken timmeren Philips en DE nu aan de weg met hun 'revolutionaire' koffiezet-systeem. Het succes lijkt de producenten zelf te verrassen. Bij al onze vestigingen zijn de koffiezetapparaten uitverkocht. Het duurt twee maanden voordat Philips ze weer kan leveren', aldus een verkoopster bij It's in Eindhoven. De klant mag van geluk spreken als-ie er nog ergens een op de kop kan tikken.'

'Geen inschattingsfout'
Philips laat bij monde van een woordvoerster weten helemaal niet het gevoel te hebben dat er een inschattingsfout is gemaakt. Volgens haar heeft Philips zelfs geen problemen met de aanvoer van de apparaten naar de winkels. Voordat de reclamecampagne begon, hebben we afspraken gemaakt met de detailhandel over het aantal te leveren apparaten. Daar heeft Philips zich keurig aan gehouden. Vervolgens zijn de winkels al weken voordat de campagne van start ging begonnen met de verkoop. Op zich is dat prima. Maar dan kan Philips er niets aan doen dat er nu winkels zonder zitten.'
Ook bij de Kijkshop is de Senseo Crema uitverkocht. Manager Jeroen Blank vindt de grote vraag naar het koffiezetapparaat niet vreemd. We hebben het ding zelf uitgetest. Het is echt heel erg goede koffie met een dikke crèmelaag. Bijna iedereen die ervan geproefd heeft, was verkocht.' Blank denkt overigens dat Philips wèl een fout heeft gemaakt bij de introductie. Volgens hem wilde het concern eerst bekijken hoe het apparaat bij de consument zou aanslaan. Daarom heeft Philips de fabriek in China waar de Senseo Crema gemaakt wordt, de afgelopen tijd niet op volle toeren laten draaien. Nu dat door de goede verkoop wel nodig blijkt, zal het nog even duren voordat de apparaten in Nederland aankomen. Ik heb me laten vertellen dat het verschepen vanuit China vijf weken duurt.'
 

^ top
 
 
^ top
 

MIJN PHILIPS: NIKS MET BEDRIJF, WEL MET FRITS

Geert Daamen (68) uit Nuenen was banketbakker en verwierf tijdelijke bekendheid met het bakken van 'Fritskes'. Die hij trouwens ook nog aan de oude heer zelf heeft mogen serveren.
 
 
Bij de Mijn Philips-dag in het Philips museum was hij een van de weinigen die nooit gewerkt heeft bij het Philipsconcern. "Nee hoor, ik heb niks met Philips. Ik was banketbakker", zegt hij lachend.

Waarom hij dan hier is? Tsja, vanwege de 'Fritskes' natuurlijk. De kleine gebakjes die hij in 2005 speciaal voor de honderdste verjaardag van meneer Frits maakte. En die bij zijn patisserie Maurice aan de Eindhovense Odysseuslaan - letterlijk - als zoete broodjes over de toonbank gingen.

Hij kwam er nog mee in de krant én hij kwam er mee op landgoed De Wielewaal. Want daar mocht hij een schaaltje Fritskes aanbieden aan de honderdjarige zelf. Van de Fritskes heeft Daamen nog wel een foto bewaard.

En trouwens, de persoonlijke brief met het bedankje van Frits Philips zelf heeft hij ook bij zich: 'De gebakjes smaakten heerlijk en fijn dat zo velen er van mochten meegenieten', schrijft die daarin.

Oom en tante enige bewoners op Strijp-S
Daamen heeft nóg een foto. Daarop een echtpaar in een huiselijk decor. Het kiekje moet ergens in de jaren vijftig gemaakt zijn. "Dit zijn mijn oom Tinus en tante Jo Daamen. Zij waren destijds de enige bewoners op Strijp-S", vertelt neef Daamen, die dus toch wel wat meer met Philips blijkt te hebben...

"Dat kwam doordat hij hoofd of zo van de Philipsgarage was. Precies weet ik het niet meer. Maar hij kon in ieder geval beschikken over het Philips-wagenpark. Want hij kwam dan op zondag weleens bij ons op de koffie in zo'n heel mooie, grote slee. Dat maakte veel indruk hoor."

Daamen weet dat het vrijstaande huisje op Strijp-S aan de Mathildelaan bij het spoor stond. De oom en tante leven al lang niet meer. En het huisje is inmiddels ook geschiedenis.
 

^ top