U GEBRUIKT EEN VEROUDERDE BROWSER

U staat op het punt de website Eureka te bezoeken, een bijzonder samenwerkingsverband van Eindhovens Dagblad, Omroep Brabant en Studio040 rond het thema uitvinden en innoveren in Brabant. U maakt gebruik van een verouderde browser die de website niet ondersteunt.

Werk uw browser bij
Om deze website te kunnen bekijken, werkt u uw browser bij naar Internet Explorer 9 of kiest u voor een alternatieve browser zoals Google Chrome of Mozilla Firefox.

Onze excuses voor het ongemak.
 
1991-1995

XENON: VERNIEUWER VAN AUTOVERLICHTING

• 1991Bij het 100-jarig bestaan maakt Philips moeilijke tijden door. Het bedrijf is zijn vitaliteit kwijt, Operatie Centurion heeft vele werknemers in onzekerheid gebracht. Toch kan een smeulend vuurtje weer worden opgepookt, menen velen. Ook bij Philips Research.
• 1991In moeilijke tijden - topman Jan Timmer moet het concern redden van de afgrond - presenteert Philips een nieuwe uitvinding: de Xenon-autolamp.
• 1995Marktintroductie van de UHP-lamp - een projectielamp met meer dan tienduizend branduren - voor gebruik in commerciële projectieschermen, thuisprojectoren en videowanden.
 
 
 
^ top
 

PHILIPS RESEARCH PREPAREERT WEG NAAR DE TOEKOMST

In zijn 100-jarig bestaan is Philips vaker vermoeid geweest. Het ondernemersrapport vertoonde eerder slechte cijfers, maar zo aangeslagen als 1990 is de schepping van Gerard en Anton Philips nooit geweest. Ontwikkelingen buiten Philips (oorlog, importrestricties, een wereldmalaise) waren in vroegere tijden hoofdoorzaak van de neergang.
 
Cover van de bijlage van het ED ter ere van 100 jaar Philips, verschenen op 3 september 1991
 
Ditmaal niet. De 100-­jarige was ingesukkeld. Een verschijnsel dat bij bejaarden overigens vaker voorkomt. De 'honderdman' Jan D. Timmer lijkt de 'oude man' net op tijd uit een gevaarlijke diepe slaap te hebben gewekt.
Het blijft afwachten of lethargie, bureaucratie en zelfvoldaanheid, waaraan de Eindhovense elektronica­firma grootschalig ten prooi was gevallen, tijdig afgeworpen kunnen worden. Het is de vraag of de 100­-jarige voldoende kiemkracht en vitaliteit in zich heeft om de concurrentie uit het Verre Oosten te weerstaan.
Beleggingsanalisten geloven van wel. De Philips' research staat op een hoog peil. Ook de beurs vertrouwt op een succesvolle revival. De koers van het aandeel Philips heeft al een bijzondere wedergeboorte doorgemaakt. Binnen een jaar tijd is de waarde van het concern verdubbeld van vijf naar tien miljard gulden. De intrinsieke waarde is echter nog lang niet bereikt, laat staan dat de belegger een toeslag geeft op een verwachte glorievolle toekomst.

Opgepord
De kracht van Philips is na honderd jaar niet opgebrand. Het smeulend vuurtje moet slechts opgepord, is de mening van velen. De ramen moeten open en zuurstof aangevoerd. De reputatie van het concern heeft in de wereld wat geleden, maar herstel in de oude glorie is alleszins mogelijk, verzekeren analisten.
In de ruim zestig landen waar Philips eigen produktievestigingen heeft wordt met onverminderd ontzag gesproken over de kwaliteiten van de elektronica­gigant. Philips beschikt over een wereldwijd netwerk van verkooppunten. In de meest afgelegen toko in de bush van Kenia gaan Philips­artikelen over de balie, placht ex­president Van der Klugt de wereldpresentie van Philips te illustreren. De alom­tegenwoordigheid is van onschatbare waarde, weten verkopers.
Ook Japanse concurrenten, waarvan er een aantal Philips inmiddels al wel heeft overvleugeld, maken een hoofse buiging voor de kwaliteiten van de Eindhovenaren. De Japanners blijven ­- niet alleen uit hoffelijkheid ­- met respect over Philips spreken ook al beseffen zij, dat de Eindhovenaren op diverse terreinen geklopt zijn. Ook Philips schat de Japanners de laatste jaren hoog. Het wederzijds respect van de grootmachten in de elektronica is terecht.

Japans tempo hoog
Duizenden patenten en octrooien op het gebied van beeld­ en geluidcommunicatie zijn op naam van Philips genoteerd. Het tempo waarin Japan penetreert op de patentenlijst is hoog. Tegen de vuurkracht van de Japanners stelt Philips zich slechts moeizaam te weer. Soms zijn de partijen van ongelijke sterkte. Bij Japan Incorporated gaat om een natie van 120 miljoen 'gelijkgestemde' zielen die soms samen en in harmonie optrekken. Bij Philips om een onderneming met zeg een kwart miljoen 'eigenzinnige' medewerkers.
Het wijd verbreid vertrouwen, dat Philips de zware inzinking te boven zal komen is vooral gebaseerd op de bewezen stuwkracht van de research­afdelingen en ontwikkelingscentra van de onderneming. Zelfs in uiterst beroerde tijden werd de 'denktank' van het concern financieel ontzien. Van de jaarlijkse omzet van royaal vijftig miljard gulden wordt om en nabij de zeven procent aan onderzoek en ontwikkeling besteed. Ook in magere jaren is aan dat percentage vastgehouden. Eenzesde van het budget voor R & D vloeit naar research. Het gaat daarbij om circa tweederde miljard gulden. Daarmee slaat Philips ook internationaal een goed figuur. Maar hoe lang zijn die bedragen nog op te brengen indien de resultaten mager blijven?
 
De volgende bijdrage is afkomstig van Philips Company Archives

Poster Dire Straits, ter promotie van de compact disc, 1985
 
 
Belang van onderzoek: het technisch geweten
Het belang van research wordt door Philips geformuleerd in een bedrijfsprofiel, uitgegeven ter gelegenheid van het 100-­jarig bestaan. 'Het doel van Philips Research is het creëren van opties voor vernieuwingen, het op tijd rijp maken en overdragen van kansrijke nieuwe vindingen aan de produktdivisies en het versterken van octrooi­ en licentieposities. Research vormt als het ware het technisch geweten van Philips.'
Het hart van de Philips' research bevindt zich in het Natlab, het Natuurkundig Laboratorium in Eindhoven, waar ongeveer de helft van de onderzoekmedewerkers is gestationeerd. Verder zijn er laboratoria in Duitsland, Engeland, Frankrijk, België en de Verenigde Staten.
In de jubileum­brochure wordt in vogelvlucht een eeuw ondernemerschap bezien. Ook in honderd jaar Philips op twee bladzijden valt het belang van de research op. Een wilde greep uit de prestaties van de onderzoekers en ontwikkelaars:
  • introductie van de metaaldraadlamp met toepassing van wolfraamdraad (1907)
  • invoering van de medische röntgenbuis (1918)
  • eerste gasontladingsbuis: de neonbuis (1922)
  • eerste experimenten met televisie (1925)
  • eerste elektrische scheerapparaat verschijnt op de markt (1939)
  • introductie van bandrecorder en hoorapparaat (1949)
  • eerste radio's met transistoren (1954)
  • levering van de eerste Plumbicon­kleurenstudiocamera (1965)
  • ontwikkeling van een elektronische pacemaker, hartdefibrillator en meetapparatuur voor nucleaire gezondheidszorg (1974)
  • de compact disc (1983)
  • introductie van draagbare lcd­televisietoestel (1988)
  • opmars opto­elektronica: cd­recordable, cd­interactive, photo­cd (1990)


Hoger tempo
Tijdtafels wijzen alle in dezelfde richting: vernieuwingen volgen elkaar in steeds hoger tempo op. De tijd tussen een vondst van onderzoekers en de vertaling in een produkt slinkt. Voorsprong op de concurrent is vooral te behalen door ideeën uit laboratoria snel om te zetten in marktrijpe produkten.
De Japanners behaalden vooral op deelterreinen van de chip­techniek in de jaren zeventig en tachtig een beslissende voorsprong op de concurrentie door spectaculaire bekorting van de ontwikkeltijd. Onder president dr. Nico Rodenburg en vooral tijdens het bewind van dr. Wisse Dekker werden onderzoekers en ontwikkelaars bij Philips opgejaagd het tempo te verhogen. Van der Klugt mocht op dit terrein successen melden.
Waar de levenscyclus van produkten vlak na de tweede wereldoorlog nog op meer dan tien jaar stond, is de leeftijd van artikelen nu soms niet langer dan enige jaren. De druk op onderzoekers en ontwikkelaars wordt verhevigd, het werktempo opgevoerd. De concurrentie is meedogenloos. Zeventig procent van de produkten die de consument in het jaar 2000 zullen worden aangeboden, moet nu nog ontdekt worden. Een verschrottingsbedrijf in Alphen aan de Rijn krijgt containers met ongebruikte computers aangeleverd, die, nog voordat zij de markt hebben bereikt, verouderd zijn.

Miniaturisatie
Nieuwe mogelijkheden voor innovatie ziet Philips onder meer in de miniaturisatie van componenten, produkten en systemen. Apparaten gevoed door batterijen zijn in opmars. Eenvoudig lijkende produkten als lampen en scheerapparaten worden in de toekomst volgepropt met elektronica, is de verwachting. De chips worden steeds ingewikkelder en het aantal functies op een chip neemt toe. Video­ en audioapparaten zullen samen met computer, fax en telefoon in een apparaat worden ingebouwd. En Philips ziet ook een groeiende vraag naar systemen voor elektronisch bankieren, beveiligen, winkelen, krant lezen en thuiswerken.
Het research­centrum van Philips gelooft in zijn toekomst. De onderzoekers zien 'een scala van uitdagende opties voor een onderneming die de tweede eeuw van haar bestaan binnengaat.'
 

^ top
 
 
^ top

XENON VS HALOGEEN, ONDERZOEK VEILIGHEID, 2007

De volgende bijdrage is afkomstig van Philips Company Archives

 

AUTOLAMP MICRO-POWER XENON LIGHT

De volgende bijdrage is afkomstig van Philips Company Archives

 

^ top