1981-1985
CD: NIEUWE STANDAARD VOOR OPSLAG GEGEVENS

• 1983 | Introductie van de compact disc, voorafgegaan door beeldplaat, gevolgd door CD-i, DVD en Blu-ray. De CD blaast de muziekindustrie nieuw leven in en wordt een nieuwe standaard voor de opslag van gegevens. |
• 1984 | Philips en Siemens stappen samen in het Megachipproject om een inhaalslag te maken in de submicrontechniek voor halfgeleiders. |
• 1985 | Na experimenten begint het Carin-systeem voor autonavigatie vaste vormen aan te nemen. |
^ top
^ top
COMPACT DISC-RECLAME, 1988
De volgende bijdrage is afkomstig van Philips Company Archives
COMPACT DISC-AFFICHE, 1982
De volgende bijdrage is afkomstig van Philips Company Archives
^ top
^ top
Het Carin-systeem voor autonavigatie dat Philips op de markt bracht
^ top
NAVIGATIESYSTEEM CARIN WAS EEN BESTELBUS VOL
Wat moest een automobilist met een navigatiesysteem, waarvan de kosten nauwelijks zouden opwegen tegen de efficiencywinst?
Een auto die tegen je praat om je de weg te wijzen, het is nog niet zo heel lang geleden dat velen dat beschouwden als pure science fiction. En toen het idee zo in de loop van de jaren tachtig van de vorige eeuw vaste vorm begon aan te nemen, vroeg menigeen zich af wat automobilisten ermee aan moesten. Zo ook de wetenschapsredacteur van het ED, die in 1985 nog betwijfelde of 'de automobilist met de komst van alle elektronische apparatuur, inclusief vele knoppen en toetsen nog wel handen en vingers vrij zou hebben om het stuur vast te houden en zijn aandacht op de weg zou kunnen houden'.
Dat autonavigatie niet langer een toekomstfantasie was, maar een technische realiteit was echter een feit waar de wetenschapsredacteur niet langer omheen kon. Grote twijfels had hij wel nog over de hoge kosten, die volgens hem nooit zouden opwegen tegen de efficiencywinst.
Zelf had ik in die tijd het voorrecht om een demonstratie te krijgen van het Carin-systeem (Car Information en Navigation) van Philips. Het systeem zat in een bestelbus, waarmee ik samen met een onderzoeker van het NatLab door de omgeving van Eindhoven reed. Op een lcd-schermpje zagen we onze positie en een vrouwenstem vertelde hoe we moesten rijden om op onze bestemming te komen. 'Na honderd meter links' en als we die aanwijzing negeerden 'Keer om' of 'Neem de volgende afslag links'.
Eigenlijk deed de vroege versie van Carin precies hetzelfde als de moderne navigatiesystemen. Het systeem combineerde satellietnavigatie (gps) en de opslag van een grote hoeveelheid gegevens (de complete wegenkaart op cd) met spraak- en computertechnologie. Er was één groot verschil. Terug op het NatLab opende de onderzoeker de achterdeur van het bestelbusje, de laadruimte was tot het dak gevuld met elektronica. 'Kijk', zei hij, 'wat hierin zit moeten we nu nog in zo'n kastje zien te stoppen". Hij hield zijn handen dertig tot veertig centimeter uit elkaar.
Car Systems verkocht aan Mannesmann
In 1994 verschenen de eerste auto's met Carin op de markt, de duurste BMW's waren uitgerust met het navigatiesysteem dat ongeveer net zo veel kostte als een kleine auto. Maar de prijs zou snel dalen en ook middenklassers zouden dan met navigatie op de markt komen, zo was de verwachting. Voordat het zo ver was had Philips zijn divisie Car Systems – in 1997 – echter al verkocht aan het Duitse Mannesmann. De gedachte was dat radio's, cd-spelers en navigatiesystemen steeds vaker standaard in auto's zouden worden ingebouwd en nauwelijks nog waarde hadden voor het Philips-merk.
Nog geen tien jaar later zat de complete inhoud van de laadruimte van het bestelbusje in draagbare navigatiesystemen van onder meer TomTom. De markt explodeerde en Philips kondigde in 2006 aan met een eigen draagbaar navigatiesysteem te komen. Op het laatste moment schrok het concern daarvoor terug vanwege de enorme concurrentie. Toch is de kennis van navigatiesystemen in Eindhoven niet helemaal verloren gegaan. Via Mannesmann en VDO Siemens is het ontwikkelbedrijf in handen gekomen van marktleider TomTom.
Dat autonavigatie niet langer een toekomstfantasie was, maar een technische realiteit was echter een feit waar de wetenschapsredacteur niet langer omheen kon. Grote twijfels had hij wel nog over de hoge kosten, die volgens hem nooit zouden opwegen tegen de efficiencywinst.
Zelf had ik in die tijd het voorrecht om een demonstratie te krijgen van het Carin-systeem (Car Information en Navigation) van Philips. Het systeem zat in een bestelbus, waarmee ik samen met een onderzoeker van het NatLab door de omgeving van Eindhoven reed. Op een lcd-schermpje zagen we onze positie en een vrouwenstem vertelde hoe we moesten rijden om op onze bestemming te komen. 'Na honderd meter links' en als we die aanwijzing negeerden 'Keer om' of 'Neem de volgende afslag links'.
Eigenlijk deed de vroege versie van Carin precies hetzelfde als de moderne navigatiesystemen. Het systeem combineerde satellietnavigatie (gps) en de opslag van een grote hoeveelheid gegevens (de complete wegenkaart op cd) met spraak- en computertechnologie. Er was één groot verschil. Terug op het NatLab opende de onderzoeker de achterdeur van het bestelbusje, de laadruimte was tot het dak gevuld met elektronica. 'Kijk', zei hij, 'wat hierin zit moeten we nu nog in zo'n kastje zien te stoppen". Hij hield zijn handen dertig tot veertig centimeter uit elkaar.
Car Systems verkocht aan Mannesmann
In 1994 verschenen de eerste auto's met Carin op de markt, de duurste BMW's waren uitgerust met het navigatiesysteem dat ongeveer net zo veel kostte als een kleine auto. Maar de prijs zou snel dalen en ook middenklassers zouden dan met navigatie op de markt komen, zo was de verwachting. Voordat het zo ver was had Philips zijn divisie Car Systems – in 1997 – echter al verkocht aan het Duitse Mannesmann. De gedachte was dat radio's, cd-spelers en navigatiesystemen steeds vaker standaard in auto's zouden worden ingebouwd en nauwelijks nog waarde hadden voor het Philips-merk.
Nog geen tien jaar later zat de complete inhoud van de laadruimte van het bestelbusje in draagbare navigatiesystemen van onder meer TomTom. De markt explodeerde en Philips kondigde in 2006 aan met een eigen draagbaar navigatiesysteem te komen. Op het laatste moment schrok het concern daarvoor terug vanwege de enorme concurrentie. Toch is de kennis van navigatiesystemen in Eindhoven niet helemaal verloren gegaan. Via Mannesmann en VDO Siemens is het ontwikkelbedrijf in handen gekomen van marktleider TomTom.
^ top