U GEBRUIKT EEN VEROUDERDE BROWSER

U staat op het punt de website Eureka te bezoeken, een bijzonder samenwerkingsverband van Eindhovens Dagblad, Omroep Brabant en Studio040 rond het thema uitvinden en innoveren in Brabant. U maakt gebruik van een verouderde browser die de website niet ondersteunt.

Werk uw browser bij
Om deze website te kunnen bekijken, werkt u uw browser bij naar Internet Explorer 9 of kiest u voor een alternatieve browser zoals Google Chrome of Mozilla Firefox.

Onze excuses voor het ongemak.
 
1961-1965

CASSETTERECORDER ALS WERELDSTANDAARD

• 1963Het NatLab verhuist naar - toen nog - Waalre.
• 1963Introductie van de cassetterecorder - ontwikkeld in Hasselt - die al snel wereldstandaard wordt.
• 1964Eindhoven is de eerste stad in Europa met (experimentele) kleuren-tv.
 Mijn Philips: trots op Oscar, rouw om Oscar
 
 
 
^ top

50 JAAR CASSETTE

De volgende bijdrage is afkomstig van Philips Company Archives

Cassettebandjes, diverse merken
 
 
Het cassettebandje bestond in 2013 50 jaar en dat was reden voor het Philips Museum om die verjaardag groots te vieren met een speciale tentoonstelling en een muziekevenement in de Effenaar.
Philips introduceerde de cassette op de internationale beurs in Berlijn de Compact Cassette. Met het cassettebandje werd het ineens voor iedereen mogelijk om een persoonlijke muziekcollectie samen te stellen, zelf radioprogramma's te maken of een boodschap op te nemen en te verspreiden.
 
 
Studio040 maakte diverse video's over het jubileum, met onder meer de heer Lou Ottens. Hij stond destijds aan het hoofd van de Philips-afdeling die de cassette ontwikkelde.
 
Radiomaker Frits Spits heeft zowel persoonlijk als professioneel veel gebruik gemaakt van het cassettebandje.
 
 
Tijdlijn
Bekijk de geschiedenis van het bandje in onderstaande tijdlijn, gemaakt voor de website van het ED.
 

^ top
 
 
^ top
 

MIJN PHILIPS: TROTS OP OSCAR, ROUW OM OSCAR

Eindhovenaar Oscar Kotte en zijn gezin kwamen in juli om bij de ramp met vlucht MH17 in Oekraïne. Een maand eerder vertelde hij het ED, samen met zijn vader Anton, nog vol trots over wijlen zijn grootvader Jan Kotte, die in 1963 een technische Oscar won voor Philips.
 
 
Tussen alle RTV-, audio- en lichtsuccessen is nooit echt opgevallen dat Philips ook zijn sporen verdiende in de wereld van de film. Laat staan dat het concern daarbij ook nog eens werd beloond met de meest prestigieuze prijs binnen het genre: de Oscar. Een technische Oscar, dat wel. Minder bekend, maar binnen de bollebozenwereld van het witte doek is deze Academy Technical Achievement Award bijna net zo belangrijk als die voor filmmakers en acteurs.

De eer komt in 1963 toe aan Jan Kotte en zijn in Eindhoven ontwikkelde filmprojector DP70. Het is de eerste keer dat een projector een Oscar krijgt. Later, in 1999, volgt ook de IMAX-variant. 'Een projector die eruit ziet als een tank en die loopt als een horloge', aldus de opdrachtgevers kort na de aflevering van de eerste DP70 in New York, in 1955. Want uiteráárd ging het hier om een order uit Amerika, filmland sinds jaar en dag.

Schatbewaarder
De bedenker zelf overleed in 1988, zijn zoon Anton is sindsdien een waardig schatbewaarder. Vol trots liet hij tijdens de Mijn Philipsdag de Oscar zien, een grote ingelijste foto van de uitvinder met zijn DP70 plus een indrukwekkende stapel archiefmateriaal over zijn vader en diens verdiensten. "Hij was een echte uitvinder."
 
 
Jan Jacob Kotte werd in 1907 geboren in Amsterdam en volgde de HTS. "Als twaalfjarig kind maakte hij al zijn eerste filmprojector, gebruikmakend van onderdelen van een oude stofzuiger van zijn moeder." Andere 'dummies' volgden en in 1937 mocht hij aan de slag in het Klokgebouw in Eindhoven. Daar zat de Philips-afdeling Electro- acoustiek (ELA), die net begonnen was met de ontwikkeling van filmprojectoren.

Met Kotte uiteindelijk aan het roer als hoofdontwerper van de cinema-afdeling, wekte ELA de interesse van filmbazen. Twee van hen - de directeuren van filmmaatschappij MGM en lenzenfabriek American Optical - landden ergens in 1953 met hun privévliegtuigje op Welschap, waar ze werden ontvangen door Frits Philips zelf. "De heren waren op zoek naar een projector die twee formaten kon draaien: normaal- en breedbeeld. Frits Philips zei: er is er maar één die dat kan maken en dat is Jan Kotte", vertelt Anton Kotte.

'Hij sloot zich een jaar lang op'
Zijn trotse vader kreeg de klus en ging enthousiast aan de slag, al was de tijd die hij kreeg - een jaar - veel te kort. "Hij sloot zich een jaar lang op en kwam toen met een concept dat in 1955 leidde tot een prototype van de DP70. Uiteindelijk werden er vierduizend van gemaakt, die hun weg over de hele wereld vonden."

In Eindhoven snorde het apparaat jarenlang in de bioscopen van Chicago en Metropole (nu Pathé) en in een zaal van het Philips Ontspannings Centrum zelf. Anton Kotte had destijds ook een bijbaantje in de bioscoop, maar daar houdt de werk-overlap met zijn vader wel op. Hij werkte ook nooit voor Philips.

Zijn zoon, kleinzoon van Jan dus, wel. Deze vergezelde Anton Kotte op 25 juni in het Philips Museum. Zijn naam: Oscar, maar dat had volgens zijn vader niks met de award te maken. Anton Kotte vond het wel prachtig dat de familienaam Kotte behouden bleef, zeker toen Oscar en zijn vrouw Miranda zes jaar geleden de trotse ouders werden van zoontje Remco Kotte.

Lot bepaalde anders
Lezers van het ED weten inmiddels dat het lot anders bepaalde. Oscar Kotte en zijn gezin kwamen om bij de ramp met vlucht MH17 in Oekraïne. Een mail van Oscar aan zijn vader, met in de bijlage een eerste versie van dit artikel dat door schrijver dezes ter controle was gestuurd, was die ochtend het laatste teken van leven dat Anton Kotte van zijn zoon vernam.

Oscar Kotte werkte bij Philips Healthcare in Best, als logistiek manager. "Ik op mijn beurt zie nu ook weer top-innovatie zich voltrekken", zei hij tijdens de Mijn Philipsdag. Zijn zoontje nam hij soms mee naar zijn werk. "Ook hij vindt het prachtig en raakt helemaal geïnspireerd."
 
 

^ top