21 januari 2015
SLOTAVOND EUREKA

Met natlabmensen van de oude stempel, researchers van nu en jeugdige uitvinders van het team Next Generation werd woensdagavond 21 januari 2015 het eeuwfeest van Philips Research afgesloten. In het Philips Museum waren meer dan 100 belangstellenden om de slotbijeenkomst van Eureka bij te wonen. | |
Ze konden onder meer luisteren naar de manier waarop Philips de CD mede op de markt wist te brengen. Ondervraagd door ED-redacteur Henk van Weert vertelden oud-Philips-topman Jan Timmer en de voormalige directeur van Philips Research Rick Harwig hierover. Die laatste was niet verbaasd dat behalve het grote publiek ook ingenieurs de CD tot Philips-uitvinding van de eeuw hebben verkozen. "De CD is niet alleen een handige muziekdrager, het is ook de eerste digitale, die ook als computergeheugen ging dienen. Hij werd vergeleken met de boekdrukkunst. Er zijn er 450 miljard van verkocht, dat is in de orde van grootte van het aantal boeken." | |
Het tot een commercieel succes maken van de CD ging niet vanzelf, vertelde Jan Timmer. "Ik werkte bij Polygram en zag het als een geweldige kans de muziekindustrie nieuw leven in te blazen. Maar toen we een demonstratie gaven bij een bijeenkomst van platenbazen zouden ze ons met rotte tomaten hebben bekogeld als die er waren geweest. Ze waren trouwens nog steeds kwaad op ons omdat we jaren eerder het cassettebandje op de markt hadden gebracht." |
Timmer zegt veel de boer op gegaan te zijn om muziekliefhebbers te overtuigen. "We moesten het hebben van demonstraties. Vooral CD's met stiltes tussen de muziek maakten veel indruk. Zo kregen we artiesten als Mark Knopfler, Peter Gabriel en Abba achter ons. De verpakking was wel een probleem omdat die moeilijk kon concurreren tegen de soms juwelen van platenhoezen die er waren."
Timmer zei nooit over te zijn gestapt op Spotify of iTunes. "Mijn kleinkinderen hebben mijn status teruggebracht tot die van mummie. Ik wil ze niet teleurstellen en daarom hou ik me verre van dit soort moderniteiten."
Het eeuwfeest werd een jaar lang gevierd en georganiseerd in een samenwerking van het ED met Omroep Brabant, Studio040, Philips en Brainport Industries.
Timmer zei nooit over te zijn gestapt op Spotify of iTunes. "Mijn kleinkinderen hebben mijn status teruggebracht tot die van mummie. Ik wil ze niet teleurstellen en daarom hou ik me verre van dit soort moderniteiten."
Het eeuwfeest werd een jaar lang gevierd en georganiseerd in een samenwerking van het ED met Omroep Brabant, Studio040, Philips en Brainport Industries.